Vegetariër, veganist of flexitariër, what's in a name?

Ellen Van Gucht (uit 'Start to vegan')

scroll

Het is wetenschappelijk bewezen dat vaker plantaardige voedingsmiddelen eten een bijdrage levert aan een goede gezondheid. Regelmatig kiezen voor groenten, fruit, peulvruchten, noten, zaden en granen kan allerlei voordelen opleveren, zoals het behoud van een gezond gewicht en minder kans op het ontwikkelen van diabetes type 2, hart- en vaatziekten, verhoogde bloeddruk, obesitas, kanker en verhoogde cholesterolwaarden.

Er zijn verschillende manieren om gezond te eten met focus op een grotere portie plantaardige voedingsmiddelen. Wie graag vaker plantaardig wil eten, hoeft niet meteen alles van dierlijke oorsprong weg te laten. Je kan met kleine stapjes evolueren van flexitariër naar vegetariër tot uiteindelijk veganist.

Hieronder een kort overzicht van deze verschillende voedingspatronen met als basis plantaardige voedingsmiddelen: groenten, fruit, peulvruchten, noten, zaden en granen.

Semi-vegetariër of flexitariër
Eet zuivelproducten en eieren en weinig vlees, gevogelte, vis of zeevruchten

Vegetariër (ook lacto-ovo-vegetariër genoemd)
Eet wel zuivelproducten en eieren, geen vlees, gevogelte, vis of zeevruchten

Lacto-vegetariër
Eet wel zuivelproducten, geen eieren, vlees, gevogelte, vis of zeevruchten

Ovo-vegetariër
Eet wel eieren, geen zuivelproducten, vlees, gevogelte, vis of zeevruchten

Veganist
Eet geen dierlijke producten, zoals vlees, gevogelte, vis, zeevruchten, melkproducten en eieren. Ook gelatine, honing en honingproducten, bepaalde additieven, bepaalde natuurlijke smaakstoffen, omega 3-vetzuren van dierlijke oorsprong en afgeleide producten van zuivel (wei, caseïne en lactose) worden beschouwd als niet-veganistisch.

Daarnaast is veganisme meer dan zomaar een voedingspatroon. Een veganist zal bijvoorbeeld geen kleren of schoenen van leder, wol, bont of zijde dragen of verzorgingproducten en schoonmaakmiddelen met dierlijke ingrediënten gebruiken. Eigenlijk is veganisme dus een 'way of life". 

Ellen Van Gucht is nutritioniste gespecialiseerd in sport, vegetarisme en veganisme. Samen met Laura Van Laeken publiceerde ze 'Start to vegan' : Een inspirerende handleiding tot lekker veganistisch eten op een verantwoorde en gezonde manier.

Ontvangt u graag een (gratis) exemplaar? Neem dan contact op met Ellen Van Gucht.

powered by webEdition CMS