Advies tegen een winterdip

Goedele Leyssen

scroll

Goedele Leyssen
Yoga-teacher en meditatiecoach
Hollistisch Nutritionist
Auteur van o.a 'Balans' en 'Moodfood
www.goedeleleyssen.com

"De Belgische grijsheid begint op mijn systeem te werken," zei mijn vriend me onlangs. Hij groeide op in Panama en woonde het grootste deel van zijn leven in Los Angeles en Phoenix. Plekken waar het meestal lekker warm is, en de zon overvloedig schijnt. Een schril contrast dus met België, waar het in de winter snel donker is en laat weer licht, en de zon soms weken na elkaar verstopt zit achter een dik pak grijze wolken.

Mijn vriend is niet de enige met een winterdip. Ik merk dat iedereen in mijn omgeving er wel in meer of mindere mate mee worstelt, ikzelf inclusief. Een typisch kenmerk van een winterdip is weinig energie, wat zich vertaalt in een onbedwingbaar verlangen om de hele dag films te kijken van onder een wollen dekentje en je vol te stoppen met comfort food. Dat is misschien goed voor even, maar op een bepaald moment moet je toch van onder dat dekentje uit komen.

Vraag je je af waar je daar in hemelsnaam de energie voor moet halen? Wel...je vindt ze in je mitochondrieën. De mitochondrieën zijn de energiefabriekjes in je cellen. Hoe beter je voor je mitochondrieën zorgt, hoe meer energie ze zullen produceren. Hier komen enkele tips voor happy mitochondrieën en dus ook een 'happy you'.

 

 

1. ZORG VOOR GENOEG B VITAMINES
Behalve zuurstof, glucose en een heleboel mineralen zoals magnesium, ijzer, zwavel en koper hebben mitochondrieën ook vitamines nodig vooraleer ze energie kunnen aanleveren. B-vitamines zijn cruciaal, maar jammer genoeg zwaar ondervertegenwoordigd in wat we eten, zelfs al eten we gezond. Als mijn energieniveau beneden alle peil is, neem ik een vitamine B –complex en dat helpt echt.
WEETJE: Drink je regelmatig alcohol, koffie, zwarte thee? Ligt er veel stress op je bord? Rook je? Neem je de pil? Let op, want je lichaam verbruikt B-vitamines aan een recordtempo waardoor de kans dat je je vermoeid gaat voelen stijgt.
WEETJE: Je kunt de B-vitamines apart nemen (ze zijn met acht), maar in teamverband functioneren ze het best. Neem ze dus bij voorkeur in als complex.

2. HOU JE PH IN DE GATEN
De mitochondrieën in onze cellen voelen zich het meest in hun element als de zuurtegraad van ons bloed schommelt tussen de 7,35-7,5 (en dus lichtjes basisch is). Op dat moment gaan ze energie à volonté produceren. Het prettige gevolg daarvan? Je ziet er super uit, je gaat helderder denken en je hebt supermanenergie. De snelle suikers in je roze suikerspin, de verzadigde vetten in je pakje frietjes (met mini loempia's) of gefrituurde inktvisringtjes (met béarnaise) maken dat de pH van je bloed naar 7,2 of lager zakt en saboteren zo onze energieproductie. Niet alleen je lichaam verzuurt (met allerlei vervelende kwaaltjes tot gevolg), je gaat er ook zuur van kijken.

3. EET ELKE DAG IETS GROENS
Alles waar bladgroenkorrels –cholorfyl- in zit, helpt de mitochondrieën bij het produceren van energie. De superfood alg chlorella is mijn favoriete superfood sinds ik ontdekte dat het het groenste superfood is op deze planeet maar ook in de superalg spirulina en in groene groenten zoals spinazie, broccoli, zeewier, boerenkool, munt en basilicum zit chlorofyl. Energie tekort? Probeer zeker elke dag iets groens te eten.

4. EET BIO
De pesticiden in je bakje championnen of op je appels betekenen stress met een grote S voor je cellen en dus ook voor je mitochondrieën. Ga voor zoveel mogelijk vers en bio als je op zoek bent naar meer energie.

5. ZET JEZELF IN BEWEGING
"Ik ben te moe" is het allerslechtste excuus ooit om niet te gaan sporten, want om energie te krijgen, moet je eerst energie verbruiken. Je cellen bouwen namelijk nieuwe energiefabriekjes wanneer je beweegt en hoe meer energiefabriekjes, hoe meer energie je lichaam kan produceren.

 

powered by webEdition CMS