Anti-aging in een notendop

scroll

Soms willen we dat de tijd stilstaat of teruggezet wordt zodat we eeuwig twintig kunnen blijven. Terwijl we onze hersenen breken over hoe we dit kunnen doen, komen de eerste rimpels en grijze haren te voorschijn. Maar we kunnen het ouder worden voor ons en ons spiegelbeeld draaglijker maken.

In onze jeugdjaren hebben we een stralende huid en vol haar, niets kan ons tegenhouden. Toch krijgen we op een bepaald moment rimpels in ons gezicht, duiken de eerste grijze haren op en laat ook ons lichaam ons weten dat de tijd onverbiddelijk vooruitgaat. Maar men hoeft niets te vrezen, met een gezonde levensstijl kan je er beduidend veel jaren bij doen. Vooral op jonge leeftijd heeft men schrik om ouder te worden. Maar slechts weinigen denken eraan dat dan reeds veel gedaan kan worden om veroudering tegen te gaan.

Onze huid vertelt iets over ons leven

Onze huid is ons dankbaar wanneer we in onze jonge jaren al letten op een gezonde en evenwichtige voeding en levensstijl – want zo worden onze water- en vitaminereserves steeds goed gevuld en blijft onze huid verzorgd. Rimpels ontstaan niet enkel doorheen de jaren en door onze levenservaring, het proces kan ook versneld worden door oxidatieve stress. Hieronder vallen bijvoorbeeld eenzijdige voeding, nicotine of een overmatige blootstelling aan uv-stralen. Om je huid zo lang mogelijk mooi en vitaal te houden, moet je dus overvloedig zonnebaden of crashdiëten, waarbij een snelle gewichtstoename of -afname bevorderd wordt, vermijden.

Grijze haren van vandaag op morgen?

Zo snel zullen onze haren dan toch niet wit worden. Naarmate we ouder worden, produceert ons lichaam steeds minder melanine dat onze haren kleur geeft – hierdoor worden onze hoofdharen bleker en bleker. Bij de ene kan dit sneller gaan dan bij de andere. Een teveel aan zonlicht, sigaretten, emotionele stress of bepaalde medicijnen kan letterlijk zorgen voor grijze haren.

Anti-aging en antioxidanten

Onze huid valt steeds terug op een netwerk van antioxidanten om oxidatieve stress te vermijden. Hierbij werken de antioxidanten het liefst in team en spelen ze hun sterke punten gezamenlijk uit, want ook hier geldt: samen bereik je meer dan alleen. We kunnen ons lichaam helpen door kleurrijke fruit en groenten, die rijk zijn aan antioxidanten, te integreren in ons menu. De oligo-elementen zink en selenium en ook de vitamines C en E beschikken over antioxiderende eigenschappen. Wanneer deze micronutriënten in voldoende mate aanwezig zijn, dragen ze bij tot de bescherming van cellen tegen oxidatieve stress. Het aminozuur tyrosine, dat in de meeste proteïnen voorkomt, is de moederstof voor de vorming van melanine. Het enzym "tyrosinase" bevat koper en is voor de omvorming verantwoordelijk. Het lichaam heeft dus nood aan koper voor de vorming van haarpigment.

Om ook op latere leeftijd nog fit en vitaal te blijven, moet al vroeg op het lichaam en de geest gelet worden. Weinig stress en zorgen en genoeg slaap en water zorgen ervoor dat ons organisme jong blijft. Wie daarbovenop steeds de geschikte zonnebescherming gebruikt en veel in openlucht beweegt, kan op z'n 70e nog salto's maken.

Volgens gezondheidsgerelateerde gegevens conform de gezondheidsclaims draagt koper bij tot een normaal haarpigment.

powered by webEdition CMS