Micronutriënten bij (kracht)training

scroll

Een gezonde en doelgerichte spieropbouw speelt niet alleen bij fitness, maar ook bij andere sporten een belangrijke rol. Hierdoor kunnen de kracht, de explosiviteit en het uithoudingsvermogen van aanzienlijk worden verbeterd.


Aminozuren voor de spieropbouw
Speciale aminozuren en cofactoren zijn van bijzonder belang voor de stofwisseling. Voor de ontwikkeling van spiermassa en krachtig weefsel zijn in toenemende mate aminozuren met anabole eigenschappen nodig. De aminozuren arginine, ornithine en glutamine, alsook ook de aminozuren met vertakte ketens (leucine, valine, isoleucine), zijn belangrijke voedingsbestanddelen.

Creatine bevordert het uithoudingsvermogen
Omdat creatine van nature in het menselijk lichaam voorkomt en helpt bij de energievoorziening van spiercellen, wordt het (bijvoorbeeld in de vorm van pH-stabiel Kre-Alkalyn®) vaak toegepast bij de verbetering van het uithoudingsvermogen. Bij intensieve trainingssessies en wedstrijden kan met de inname van creatine de vermoeidheid uitgesteld worden, een niet te onderschatten factor met name in wedstrijdsporten (bijvoorbeeld bij de sprint). Creatine verhoogt de fysieke prestaties bij explosieve krachttraining voor kortdurende intensieve krachtsinspanning. Het positieve effect komt met een dagelijkse inname van 3g creatine.

'Power Couple' magnesium en kalium
Magnesium is direct verantwoordelijk voor de ondersteuning van spier- en zenuwcellen en bevordert een evenwichtige elektrolytenbalans waardoor vermoeidheidverschijnselen worden tegengegaan. Vooral bij sporten waarin veel gezweet wordt is verhoogde inname van magnesium zinvol omdat de behoefte daaraan door transpiratie toeneemt. Kalium werkt nauw met magnesium samen in het lichaam en draagt, naast een positief effect op de spieren, ook bij aan een normale bloeddruk.

Natriumbicarbonaat en vitamine B12
Wanneer er bij een training flink gezweet wordt, is ook natrium een belangrijke micronutriënt omdat het nodig is voor het onderhoud van de waterhuishouding en bovendien de prikkelgeleiding in spier- en zenuwcellen ondersteunt. Voor een normale bloedaanmaak en celdeling moet er ook gelet worden op voldoende inname van vitamine B12. Een optimale aanvoer beïnvloedt niet alleen de bloedaanmaak positief, maar ook de energievoorziening.

Zink en vitamine B6
Het sporenelement zink ondersteunt de normale zuur/base-stofwisseling en eiwitsynthese. Bovendien draagt zink bij aan de handhaving van een normale testosteronspiegel in het bloed en ondersteunt het de celdeling. Naast een optimale inname van zink moet ook gelet worden op voldoende toevoer van vitamine B6 (pyridoxine, bij voorkeur in de biologisch actieve vorm pyridoxal-5-fosfaat of P5P), wat een normale energiestofwisseling en vermindering van vermoeidheid en uitputting bevordert.