Squatcilla - Krachttraining én veganist

scroll

Squatcilla
website
Instagram

Ja, ik train veel; ongeveer 4x per week en dan het liefst krachttraining. Als vegetariër kreeg ik al veel eiwitvragen, maar daar was nog een beetje vanaf te komen als ik het woord 'kwark' noemde. Nu er géén kwark meer binnen komt (en ook geen melk, eieren, kaas, whey proteïnen en ander dierlijk spul) is het hek van de dam. "Want krachttraining is echt onmogelijk zonder dierlijke eiwitten, hoor." Right. Ga nu maar terug je cave in.

Loop een doorsnee sportschool binnen, vraag aan de gemiddelde 19 jarige, niet-afgestudeerde sportinstructeur om een trainings- en voedingsschema en je zult gegarandeerd horen dat je je koolhydraten drastisch moet minderen en je vooral vol moet proppen met eiwitten, het liefst dierlijke. Ik word bijna misselijk van het feit hoe achterhaald deze onzin is. Ga gewoon voor de grap naar Google, toets de woorden vegan en atleet in, en aanschouw. Ze bestaan; veganistische atleten. En goeie ook! Je hebt geen dieren nodig om het beste uit jezelf en je training te halen. Echt niet.

Geen bewijs

Als je veel traint, zoals ik, of zelfs nóg meer, als een atleet, dat is de juiste voeding van essentieel belang om de prestaties te ondersteunen tijdens de training en wedstrijden. En ja, daar horen absoluut, naast koolhydraten en vetten, ook eiwitten bij. De afgelopen tijd is er echter een hysterische hype ontstaan rondom eiwitten, die slaat als een vlag op een strontschuit. Er is simpelweg GEEN wetenschappelijk bewijsmateriaal dat het bingen van eiwitten je sportprestaties verhoogt. Sterker nog, van teveel eiwitten word je óók gewoon dik. 


© Vivienne Magalie

Alles wat je nodig hebt

Anyway, een plantaardig voedingspatroon bevat dus gewoon, heel simpel, de juiste hoeveelheden macro's en spoorelementen om te voldoen aan de energie behoefte van een sporter. En ja, óók een topsporter! Over het algemeen is een dieet met een ruime hoeveelheid koolhydraten, normale hoeveelheid eiwitten (1 tot 1,5 gram per kilogram lichaamsgewicht) en matig in vet het beste voor atletische prestaties. Koolhydraten zijn de belangrijkste brandstoffen van een (top)sporter en eiwitten zijn nodig voor het herstel, verbetering en vernieuwing van spieren. Volkoren granen, bonen, groenten, gefermenteerde soja, fruit, noten en zaden zijn perfecte bronnen van koolhydraten en eiwitten. Deze bevatten alle essentiële aminozuren en energieke substraten die nodig zijn voor iemand die veel traint. Daarnaast kun je natuurlijk zelf ook een beetje nadenken en zoeken naar plantaardige producten met veel eiwitten. Zo drink ik na mijn work-out graag eiwitshakes van rijstproteïne, erwtenproteïne of hennepproteïne en neem ik extra spirulina en gefermenteerde sojayoghurt.

De beste keuze

Een veganistisch eetpatroon is misschien wel de beste keuze die een sporter kan maken, omdat je gewoon de gewenste macro's binnen krijgt, maar wel zonder de nadelige gevolgen van dierlijke eiwitten en vetten (opgeblazen buik, winderigheid, slecht verteren enz). Daarnaast eten vegans producten met een hoog vezelgehalte, rijk aan kalium, magnesium, antioxidanten en veel vitamine C en E. Dit zorgt op de lange termijn voor verlaging van vetpercentage, minder bloeddrukellende en hart- en vaatproblemen. Ten slotte wijzen onderzoeken uit dat vegans een kleinere kans hebben op diabetes type II en bepaalde types van kanker.

Het probleem met mensen die plantaardig gaan eten en veel sporten is dus vooral dat ze vaak niet goed voorbereid zijn en zich niet voldoende hebben ingelezen. Een uitgebalanceerd eetpatroon; rijk aan koolhydraten, met voldoende eiwitten en de juiste vetten is het beste wat een sporter kan hebben. Zorg alleen wel dat je alle benodigde voedingsstoffen, mineralen en vitaminen binnen krijgt, investeer wél in een goede vitamine B12 en als je denkt dat je lichaam er behoefte aan heeft kun je extra letten op calcium, jodium, algen Omega-3, vitamine B2, D en zink. Maar laat je in ieder geval nooit wijs maken dat (kracht) training en veganistisch eten niet samen gaan... je gelooft ook niet in andere sprookjes, toch?

Enkele bekende vegan topsporters:

- Sprinter en verspringer Carl Lewis
- Tennisters Venus en Serena Williams
- Bokser Mike Tyson
- UFC vechters Nick en Nathan Diaz
- Bodybuilder Jim Morris

powered by webEdition CMS