5 tips voor een sterker immuunsysteem

Goedele Leyssen

scroll

December is de maand van de cadeautjes, de kerstbomen, de lichtjes en de feestelijk gedekte tafels. December is echter ook de maand van de verkoudheden, de longinfecties en de griep. Ons immuunsysteem laat het tijdens deze koude, donkere periode vaak afweten als gevolg van slecht stressmanagement en oververmoeidheid in combinatie met ongezond comfort food.

Vitamine C

Bij een gebrek aan vitamine C ben je meer kwetsbaar voor infecties, omdat het zo belangrijk is voor je immuunsysteem. Ikzelf neem meestal een hoge dosis Vitamine C als ik me niet lekker voel, maar er zijn nog een heleboel andere dingen die je kunt doen om je immuunsysteem een steuntje in de rug te geven.

Ga voor meer zonnevitamine D

Zonnevitamine D is essentieel voor een goed functionerend immuunsysteem. Je lichaam maakt het aan als je huid in contact komt met de zon. In België worden we niet echt verwend met zonovergoten dagen en als de zon toch schijnt, dan is ze enkel tussen april en september krachtig genoeg om de aanmaak van vitamin D te stimuleren. Dat maakt dat er meer mensen zijn met een Vitamine D tekort dan zonder. Je kunt natuurlijke vitamine D halen uit o.a. eierdooiers en koudwatervissen zoals wilde zalm, sardientjes, makreel, haring en kabeljauw, maar een extra vitamine D supplement is zeker tijdens de wintermaanden geen overbodige luxe.

Verwen je darmen met probiotica

In je dunne darm, maar vooral in je dikke darm, wonen miljarden darmbacteriën. Samen kunnen ze tot vier kilo wegen. Die bacteriën doen een heleboel nuttige dingen. Ze helpen onder meer bij het herstel van onze darmen en het stimuleren van onze vertering, ze maken vitamines K en B12 aan en ze versterken ons immuunsysteem.

Wil je de bacteriepopulatie in je darmen te versterken en jezelf zo weerbaarder maken tegen ziektes? Door probioticasupplementen te nemen laat je extra troepen goede darmbacteriën aanrukken. Om een 'warm thuis' te creëren voor de bacteriën in je probioticum, is het wel belangrijk om ook genoeg 'prebiotica' te eten, zoals appels, selderij, knoflook, uien, zoete aardappelen, bieten en bananen. De goede bacteriën in onze darmen zijn namelijk dol op de oplosbare vezels die daarin zitten. Ook gefermenteerd voedsel zoals zuurkool helpt om je darmflora in balans te houden.

Darmbacteriën doen een heleboel nuttige dingen. Ze helpen onder meer bij het herstel van onze darmen en het stimuleren van onze vertering.

Als 'algemeen onderhoud' volstaat het om twee keer per week een probioticum te nemen. Schreef je dokter je antibiotica voor, heb je voedselintoleranties of andere darmproblemen zoals winderigheid, een opgeblazen gevoel, constipatie of diarree, dan kun je de frequentie opvoeren tot drie- tot vijfmaal per week.

Ga voor pompoen(pitten) 

Met pompoen gaf Moeder Natuur ons de perfecte food voor een sterk immuunsysteen. Er zitten namelijk beschermende carotenoïden in die je lichaam kan omzetten in Vitamine A. Vitamine A is een heel belangrijke voedingsstof voor je lichaam wanneer je door een helingsproces gaat of met verkoudheden of luchtwegeninfecties kampt.

WEETJE: Zink vormt een powerduo met Vitamine A aangezien het de vitamine A in ons lichaam efficienter maakt. Wees dus vooral erg kwistig met pompoenpitten deze winter, want dat zijn kleine zinkbommetjes.

Eet eens een paddestoel

Shiitake en Maitake zijn paddenstoelen die in Azië symbool staan voor een lang gezond leven. Ze worden door de Chinezen al meer dan zesduizend jaar als medicijn gebruikt. De lentinan die er in shiitake zit boost je immuunsysteem en helpt je lichaam om zich te verdedigen tegen virussen, verkoudheden en andere ziektes. 

Goedele Leyssen
Yoga-teacher en meditatiecoach
Hollistisch Nutritionist
www.goedeleleyssen.com

powered by webEdition CMS