Je immuunsysteem versterken

Goedele Leyssen

scroll

December is de maand van de cadeautjes, de kerstbomen, de lichtjes en de feestelijk gedekte tafels. December is ook de maand van de verkoudheden, de longinfecties en de griep. Ons immuunsysteem laat het tijdens deze koude, donkere periode typisch afweten als gevolg van slecht stressmanagement en oververmoeidheid in combinatie met ongezond comfort food. Ik neem zelf meestal een hoge dosis Vitamine C als ik me niet lekker voel, maar er zijn nog een heleboel andere dingen die je kunt doen om je immuunsysteem een steuntje in de rug te geven.

GA VOOR MEER ZONNEVITAMINE D

Zonnevitamine D is essentieel voor een goed functionerend immuunsysteem. Je lichaam maakt het aan als je huid in contact komt met de zon. In België worden we niet echt verwend met zonovergoten dagen en als de zon toch schijnt, dan is ze enkel tussen april en september krachtig genoeg om de aanmaak van vitamin D te stimuleren. Dat maakt dat er meer mensen zijn met een Vitamine D tekort dan zonder. Je kunt natuurlijke vitamine D halen uit o.a. eierdooiers en koudwatervissen zoals wilde zalm, sardientjes, makreel, haring en kabeljauw, maar een extra vitamine D supplement is zeker tijdens de wintermaanden geen overbodige luxe.

VERWEN JE DARMFLORA MET PROBIOTICA

In je dunne darm, maar vooral in je dikke darm, wonen miljarden darmbacteriën. Samen kunnen ze tot vier kilo wegen. Die bacteriën doen een heleboel nuttige dingen. Ze helpen onder meer bij het herstel van onze darmen en het stimuleren van onze vertering, ze maken vitamines K en B12 aan en ze versterken ons immuunsysteem. Wil je de bacteriepopulatie in je darmen te versterken en jezelf zo weerbaarder maken tegen ziektes? Door probioticasupplementen te nemen laat je extra troepen goede darmbacteriën aanrukken. Om een 'warm thuis' te creëren voor de bacteriën in je probioticum, is het wel belangrijk om ook genoeg 'prebiotica' te eten, zoals appels, selderij, knoflook, uien, zoete aardappelen, bieten en bananen. De goede bacteriën in onze darmen zijn namelijk dol op de oplosbare vezels die daarin zitten. Ook gefermenteerd voedsel zoals zuurkool helpt om je darmflora in balans te houden.
TIP: Als 'algemeen onderhoud' volstaat het om twee keer per week een probioticum te nemen. Schreef je dokter je antibiotica voor, heb je voedselintoleranties of andere darmproblemen zoals winderigheid, een opgeblazen gevoel, constipatie of diarree, dan kun je de frequentie opvoeren tot drie- tot vijfmaal per week.

EET OOK EENS EEN PADDESTOEL

Shiitake is een paddenstoel die in Azië symbool staat voor een lang gezond leven. Hij wordt door de Chinezen al meer dan zesduizend jaar als medicijn gebruikt. De lentinan die er in shiitake zit boost je immuunsysteem en helpt je lichaam om zich te verdedigen tegen virussen, verkoudheden en andere ziektes. Op dit moment vind je verse shiitake paddestoelen in de winkel, maar je kunt ze ook gedroogd kopen.

ECHINACEA
Als je op zoek bent naar het middeltje om bacteriele en virale infecties en ontstekingen de kop in te drukken, dan is Echinacea je plant. Deze geneeskrqchtige plant groeide oorspronkelijk in Noord-Amerika waar hij gedurende duizenden jaren gebruikt werd door de Indiaanse bevolking. Echinacea is verkrijgbaar als kruid, als tinctuur en in supplementen.

GA VOOR POMPOENSOEP, FRIETJES VAN ZOETE AARDAPPELEN, WORTELSAPJES EN SPINAZIESMOOTHIES
Met zoete aardappelen (maar ook met wortelen en pompoen) gaf Moeder Natuur ons de perfecte foods voor een sterk immuunsysteen. Er zitten namelijk beschermende carotenoïden in die je lichaam kan omzetten in Vitamine A. Vitamine A is een heel belangrijke voedingsstof voor je lichaam wanneer je door een helingsproces gaat of met verkoudheden of luchtwegeninfecties kampt.

WEETJE: Zink vormt een powerduo met Vitamine A aangezien het de vitamine A in ons lichaam efficienter maakt. Wees dus vooral erg kwistig met pompoenpitten deze winter, want dat zijn kleine zinkbommetjes.

powered by webEdition CMS