Op zoek naar balans

Goedele Leyssen

scroll

Elke maand organiseer ik rond de nieuwe maan een 'New Moon New Beginnings gong bad'. Tijdens mijn laatste sessie, stond de maan op dat moment in het teken van de weegschaal, wat een uitnodiging is om de komende weken op zoek te gaan naar meer balans in ons leven. Hoe je dat doet? Hier komen enkele tips.

HOU JE ZENUWSTELSEL IN VORM
Alle cellen in je lichaam vernieuwen zich, behalve die van je zenuwstelsel. Die moet je lichaam keer op keer herstellen. Door je zenuwstelsel de voedingsstoffen te geven dat het nodig heeft, ga je minder snel uit balans. Hier komen enkele suggesties:
OMEGA 3: Rond je zenuwen zit een laagje vet. Dat zorgt ervoor dat zenuwimpulsen vlotjes doorgegeven kunnen worden. Vandaar dat het belangrijk is om genoeg omega 3 op het menu te zetten. Je vindt omega 3 in sardientjes, haring, walnoten, lijnzaadje en lijnzaadolie,...Uiteraard kun je ook omega 3 supplementen nemen. Dat doe ik zelf elke dag.
ELECTROLYTEN: Electrolyten zoals natrium, kalium en calcium zorgen voor het efficiënt functioneren van je zenuwstelsel. Je vindt electrolyten o.a. in selder en kokoswater.
SOYA LECITHINE: Ook soya lecithine is heel goed als je het snel op je zenuwen krijgt. Dat zit o.a. in eieren en kruisbloemigen zoals bloemkool, broccoli, spruitjes, waterkers,...
PROTEÏNEN: Wil je je goed voelen, dan is het belangrijk om dagelijks te investeren in een stevige dosis proteïnen. Die heeft je lichaam nodig om feel good moodmoleculen aan te maken. Ik denk aan serotonine voor meer zelfvertrouwen, endorfines –dat zijn onze natuurlijke pijnstillers- knuffelhormoon oxytocine, GABA dat ons helpt om te leven volgens ons eigen ritme,...Zorg dat je de dag begint met een ontbijt waar proteïnen in zitten. Ga voor een gekookt eitje, een stukje zalm, een smoothie met een stevige schep proteïnepoeder erin in plaats van voor een boterham met choco, en je bent vertrokken voor een productieve dag.

WANDEL JEZELF IN BALANS
Humeurschommelingen? Een onregelmatige cyclus? Een onrustige huid? Je brengt jezelf hormonaal weer in balans door te connecteren met de cyclus van de seizoenen en het daglicht. Ga dagelijks rond hetzelfde tijdstip gedurende een half uur stevig wandelen, Supergoede raad van Dr. Welsh, auteur van Balance your Hormones, balance your life.

YOGA VOOR MEER BALANS: TREE POSE
Als er één yogaoefening voor meer balans is, dan is het tree pose wel. Tree pose leert je welke gedachten je uit balans brengen (want zodra je ze denkt ga je uit evenwicht). Hoe vaker je tree pose doet, hoe makkelijker het zal worden om je balans te bewaren en hoe rustiger je je zal voelen.
PS: Het is volledig normaal dat je lichaam voortdurend kleine aanpassingen moet doen om in deze pose te blijven. Helemaal perfect stilstaan lukt enkel op de foto.

HOE?
Ontdek hier hoe je de Tree Pose perfect uitvoert! 

 

powered by webEdition CMS