Over stress en wat je eraan kunt doen.

Goedele leyssen

scroll

Na enkele zorgeloze zomermaanden is het weer september. September begint -als je het mij vraagt- niet geheel toevallig met de S van Serieus en Stress. In september wordt het in de regel een stuk drukker op de weg, de kinderen moeten weer op tijd naar bed en er op tijd uit en op het werk moet er volop gepresteerd moet worden. Hierdoor blijft er van je rustige, relaxte vakantiegevoel vaak in een mum van tijd niks meer over. Het hoeft echter niet zo te gaan. Hier komen enkele tips voor minder stress en een beter humeur

1. VERANDER JE HOUDING
Denk aan je houding voor instant happiness! Uit een onderzoek dat verscheen in het Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry bleek dat mensen die gevraagd werden om met neerhangende schouders over straat te lopen zich veel minder goed voelden (en spontaan aan negatievere dingen moesten denken), dan diegenen die met verende passen en een opgeheven hoofd liepen.

2. BEWEEG
Een rat krijgt elektrische schokken. Wat gebeurt er? Ze krijgt stress en na een tijdje allerlei gezondheidsproblemen. De rat in het kooitje ernaast krijgt elektrische schokken maar ook een stukje houtje om op te knagen of een rad om in te lopen. Wat blijkt? Rat n°2 heeft minder last van de stress omdat ze een uitlaatklep heeft. Ook wij hebben een uitlaatklep nodig wanneer we onder stress staan. En die uitlaatklep is bewegen. Regelmatig bewegen doet je bloed stromen, je metabolisme op volle toeren draaien, helpt tegen chronische constipatie, slapeloosheid en vermindert je kans op hart- en vaatziekten.
Hoe meer je beweegt, hoe meer je de positieve effecten zal voelen, hoe leuker je het zal vinden en hoe belangrijker het voor je zal worden.
WEETJE: Als je je drie keer per week in beweging zet, gaat je risico om depressief te worden met 19% omlaag. Dat toonde een studie aan die verscheen in JAMA Psychiatry.

3. LET OP MET KOFFIE, SUIKER, ALCOHOL
-KOFFIE: Van de caffeïne in een kopje koffie gaat je lichaam omiddellijk in fight & flight modus. Wanneer je al gestresseerd rondloopt, is koffie alleen nog maar extra olie op het vuur.
-SUIKER: Wij zijn het meest in balans wanneer onze bloedsuikerspiegel dat ook is. Komt de glucose uit wat we eten geleidelijk vrij in het bloed, dan verloopt alles zoals het hoort. Zakt onze bloedsuikerspiegel, dan duikt er een hongergevoel op. Proberen we dat in de kiem te smoren met een heel pak krakelingen? Je bloedsuikerspiegel stijgt tot eenzame hoogtes waardoor je helemaal high, happy en hyperactief wordt. Maar....what goes up must come down...en voor je het weet ben je als een junkie op zoek naar je volgende suikershot. Door al die schommelingen raakt je brein na verloop van tijd helemaal van slag en ga je je vermoeid en geïrriteerd voelen.
Weetje: Wit brood, rijst, pasta,.... worden supersnel in glucose omgezet, waardoor ze de suikerspiegel doen schommelen en het stressalarm in je lichaam doen afgaan.
Trage suikers uit volle granen, tarwe, haver, bruine rijst,...wordt trager omgezet in glucose, waardoor het druppelsgewijs -15 keer trager- in ons bloed terecht komt.
-ALCOHOL: Alcohol is een instant ontspanner. Het effect blijft echter niet en op termijn werkt alcohol afstompend waardoor je lichaam na een tijdje de chemische stofjes niet meer zal produceren waar je vrolijk, blij en ontspannen van wordt.

4. HOU JEZELF IN BALANS MET FOOD & SUPPLEMENTEN
-VITAMINE B: B-vitamines zijn je redder in nood wanneer je lichaam onder zware stress staat. Je vindt ze in zowat alles wat we eten, maar in minuscule hoeveelheden. Vandaar dat het beter is om een Vitamine B complex te nemen.
- MAGNESIUM: Magnesium wordt ook wel eens een zenmineraal genoemd. Het heeft een ontspannende werking op onze bloedvaten, waardoor ons hart minder hard hoeft te werken om het bloed en alle voedingsstoffen en de zuurstof die daarin zitten rond te pompen. Magnesium zit in spinazie en andere groene bladgroenten, maar ook in bruine onbewerkte rijst, pompoenpitten, havermout, zalm, zwarte bonen en amandelen. Je kunt uiteraard ook een magnesiumsupplement nemen. Magnesium wordt vaak verwerkt in een multivitaminen en mineralencoplex.
Weetje: Omdat magnesium een ontspannende werking heeft, helpt het je om makkelijker naar het toilet te gaan. Magnesium wordt ook voorgeschreven bij hoofdpijn of migraine.
-CHLORELLA: Chlorofyl wordt ook wel eens het bloed van de plant genoemd. Ons lichaam is er dol op. Het houdt ons bloed schoon, helpt bij het aanmaken van rode bloedcellen en zorgt ervoor dat de fabriekjes in onze cellen volop energie kunnen produceren. Je vindt chlorofyl in alle groene groenten, maar chlorella prijkt helemaal boven aan het lijstje. Chlorella is een microalg die al meer dan 2,5 miljard jaar op deze aardbol leeft. Er zit zes- tot tienmaal meer chlorofyl in chlorella dan in spinazie. Ik doe het dagelijks in mijn smoothies. Het is mijn favoriete superfood.

5. SLUIT JE AAN BIJ EEN COMMUNITY
September wordt wel eens het nieuwe januari genoemd omdat veel mensen vol goede voornemens zitten om het deze keer anders aan te pakken. Wil je anders gaan eten, gezonder gaan leven en iets doen aan je stress maar krijg je daarbij weinig steun van de mensen in je nabije omgeving? Sluit je aan bij een inspirerende community. Ik ben er zelf eentje aan het bouwen, samen met de Amerikaanse naturopathische dokter Mahdi Brown. Je vindt ons op Facebook onder Career Women- Stress Less, Enjoy More.

Meer food en healthy lifestyletips vind je in Boost, Balans en mijn nieuwe boek MoodFood dat gaat over de link tussen emoties en je lichaam en hoe je jezelf zowel gezonder als gelukkiger kunt eten.
Meer info over mij vind je op www.goedeleleyssen.com. Je kunt mij verder ook vinden op Facebook en Instagram.