Waarom niet eten soms gezond is

Goedele Leyssen

scroll

Ook al klinkt het voor de meeste mensen als een straf, vasten is een van de gezondste dingen die je voor je lichaam kunt doen.


WAAROM VASTEN GEZOND IS

We zitten vaak van 's ochtends vroeg tot 's avond laat te 'grazen' . Af en toe een eetpauze inlassen is gezond. Hier vind je vier redenen waarom: 
1.SNELLER GENEZEN: Wanneer je voortdurend eet, is je spijsverteringsstelsel non stop aan het werk en kan je lichaam zich niet focussen op herstel. Vast je, dan komt er tijd vrij om bijvoorbeeld de dunne darm te herstellen. Dit is heel belangrijk als je bijvoorbeeld worstelt met voedselintoleranties.
2. OPTIMAAL DETOXEN: Vasten ondersteunt het detoxproces. Het stimuleert je lichaam om zich te ontdoen van alles wat het niet meer nodig heeft.
3. MEER FOCUS: Eet je (te) veel, dan gaat alle aandacht van je lichaam naar de vertering van de gegratineerde aardappeltjes met kalkoen op je bord. Hierdoor is er minder bloed voorradig voor je brein en val je in een soort 'food coma'. Een beetje honger heeft een tegenovergesteld effect. Het houdt je alert.
4. JONGER: Overeten onderdrukt de productie van groeihormonen met 80% terwijl vasten de productie van groeihormoon op een natuurlijke manier stimuleert. Het houdt je dus jong.

JE RELATIE MET FOOD ONDER DE LOEP
Ook al is je lichaam superblij met de pauze die je het geeft als je voor even stopt met eten, psychologisch kan vasten erg zwaar zijn. Dat komt omdat (samen) eten zo gezellig is en een snelle snack afleiding biedt als je met iets vervelends bezig bent zoals je administratie. Als eten plots niet meer 'mag' , ook al is het maar voor even, kan dat enorm veel weerstand in je opwekken. Maar dat is goed, want daardoor word je bewuster van je relatie met food. Ben je dus een emo-eter zoals ik, dan kan je een heleboel leren van je vastenmomenten. Een vastenperiode is de perfecte overgang naar een andere/gezondere manier van eten

WEETJE: Het voordeel van vasten is dat het een erg flexibele gezondheidsstrategie is. Je kunt het doen wanneer je wilt en ermee stoppen wanneer je wilt. Lukt het niet? Geen probleem. Er is altijd een nieuwe kans.

HOE PAK JE HET AAN IN DE PRAKTIJK?
Je kunt makkelijk een hele tijd zonder eten, maar ook kortere vastenperiodes hebben een positief effect op je gezondheid.
12u vasten: De meest eenvoudige en natuurlijke manier om te vasten is een eetpauze inlassen van 19:30 's avonds tot de volgende ochtend 7:30. Geen late night icecream dus, of popcorn voor de televisie. Gewoon dineren en dan gedaan tot de volgende ochtend. Vroeger deden de mensen dit elke dag. Tegenwoordig eten we vaak erg laat en zitten we nog tot uren daarna te snacken. Hierdoor krijgt je lichaam geen rust.
17u vasten: 17 uur vasten klinkt enorm lang, maar is heel goed te doen als je enkel eet tussen 12:00 en 19:00. 's Ochtends kun je eventueel water, thee of verse (groente)sapjes drinken. Deze manier van vasten is perfect te integreren in een normale werkdag.
24u vasten: Lekker lunchen om 13u of dineren om 18u en dan niks meer tot de volgende dag kan ook, al is het niet iets om elke dag te doen.

OPGELET! VASTEN IS NIET GOED VOOR IEDEREEN
Als je zwanger bent, nog niet volwassen of een BMI hebt van 18,5 of lager, dan is vasten uitgesloten. Ook als je medicijnen neemt, is het belangrijk om vooraf je dokter te consulteren. Wil je langer dan drie dagen vasten – watervastenkuren worden soms gedaan in het kader van kankertherapie – doe dat dan bij voorkeur onder professionele begeleiding.

 

powered by webEdition CMS