Het immuunsysteem

scroll

Het immuunsysteem werkt steeds op volle toeren, 24 uur per dag, 365 dagen per jaar. Het wordt belast met alledaagse beslommeringen zoals stress, slaaptekort en een onevenwichtige voeding - dit betekent dus hard labeur!

Het immuunsysteem is onze vaste begeleider, welk seizoen het ook is. Maar in de herfst en winter, wanneer factoren als vochtig weer, minder beweging in de openlucht, verwarmingslucht en een kleiner aanbod aan seizoensgebonden groenten en fruit erbovenop komen, kan het immuunsysteem uit balans raken. Het is dan ook niet verwonderlijk dat een loopneus, hoest en hoofdpijn vooral in koelere seizoenen opduiken.

Het ontstaan van een verkoudheid

Bij een eenzijdige voeding met veel industrieel bereide voedingsmiddelen worden niet genoeg vitaminen, mineralen en oligo-elementen opgenomen. Wanneer hier risicofactoren als koud weer en minder beweging in de openlucht bijkomen, kan dit het ontstaan van een verkoudheid bevorderen.

Ons immuunsysteem is uit drie delen opgebouwd. Alvorens ziektekiemen het lichaam binnendringen, moeten ze eerst barrières als huid, slijmvliezen en maagzuur overwinnen. Wanneer de ziektekiemen ondanks het verweer van huid & co het lichaam kunnen binnendringen, is het mogelijk dat deze kiemen door de zogenaamde "vreetcellen" in het aangeboren immuunsysteem uitgeschakeld worden. Hun motto: "Alles aanvallen, wat hier niet hoort."
Wanneer het om bijzonder hardnekkige ziekteverwekkers gaat, die zelfs de lichaamseigen vreetcellen kunnen uitschakelen, is er in laatste instantie het specifieke immuunsysteem. Hierbij worden antilichamen tegen de indringers gevormd om deze zo onschadelijk te maken. Bovendien kunnen de immuuncellen deze ziekteverwekkers kenmerken (geheugencellen) om bij een volgend contact sneller op te treden.

Voeding krijgt in dit verband een belangrijke rol toegewezen. Want wanneer de ziektekiemen de eerste lichaamsbarrière overwonnen hebben, is het vooral belangrijk dat zo veel mogelijk afweercellen actief worden. Het menselijk lichaam heeft bijvoorbeeld nood aan het oligo-element zink om de werking van de afweercellen te verzekeren.

Opname van micronutriënten

Vooral in koude seizoenen is het aanbevolen om te letten op de voldoende opname van immuunactieve micronutriënten zoals vitamine C, vitamine D3 en zink.