Gezond eten met ambitie?

scroll

Gezond eten en een drukke baan zijn niet altijd even eenvoudig te combineren... zou je denken! Net zoals bij vele zaken in het leven is het hierbij vaak een kwestie van prioriteiten: ik vind het belangrijk dat ik kan uitkijken naar een lekkere gezonde lunch die me de dag doorhelpt! En ook een healthy snack tussendoor kan je een lekkere oppepper geven als je het net nodig hebt! Hoe gaat dat er nu in praktijk aan toe?

Bij een gezonde levensstijl horen bij mij als marathonloopster de nodige trainingen. Elke dag gaat de wekker tussen 6u en 6u30 in de ochtend. Vier keer per week staat er een looptraining buiten op het programma. Drie overige vier dagen doe ik wat lichte cardio, breng ik een bezoekje aan de fitness, kies ik voor een stevige wandeling met vrienden of familie of rol ik mijn yogamatje uit. Heerlijk, zoveel keuze in de zomer! Zo ging ik enkele dagen geleden nog kajakken met lief en schoonfamilie in plaats van het gebruikelijke toertje te fietsen. Variatie houdt mijn lichaam scherp!

Nog meer nood aan variatie heb ik in mijn voeding. Ik woon op mezelf, wat het niet altijd even gemakkelijk maakt om verschillende gerechten uit te testen. Ik kook immers bijna altijd voor meerdere dagen.... Gelukkig verplichten mijn blogwerk en mijn eigen nieuwsgierigheid mij ertoe bijna dagelijks nieuwe gerechten uit te testen. Daar kan ik zo naar uitkijken! Vooral in de ochtend: mijn ontbijt is bijna altijd de dag ervoor al voorbereid. Overnight oatmeal, een smoothiebowl of gewoon fruit van het seizoen met yoghurt en een snee geroosterd volkorenbrood... Het smaakt mij allemaal zolang er maar een zoete twist aanzit. Lekker!

Na mijn ochtendlijke sportsessie haal ik meestal snel mijn ontbijtje uit de koelkast: dat kost geen tijd. Terwijl ik thee zet en mijn Pure Encapsulations sport 365 inneem, haal ik alvast mijn lunch en snackbakje uit de koelkast. Ontbijtje erin onder het genot van een goed boek of een portie ochtendnieuws en het is al tijd om op de fiets te springen richting het werk! Jawel, zelfs als ik niet sport in de ochtend, krijg ik dagelijks mijn portie beweging mee voor ik aan mijn bureau schuif.

Om 12u30 is het lunchtijd. Meestal staat er een zelfgemaakte salade te wachten in de koelkast, waar ik de dressing pas later aan toevoeg. Naast groenten gooi ik daar allerlei lekkers door: meloen of appel, noten, vis, gerookte kip, een gekookt eitje... Je kan het zo gek niet bedenken! Soms maak ik ook zelf broodbeleg, soep of eet ik restjes van de avond ervoor als lunch. Zonder uitzondering staan er 's middags vitaminebommetjes met voldoende eiwitten op het menu. Ik wil immers goed herstellen van de training in de ochtend en tegelijk een vlotte prestatie neerzetten bij het werk in de namiddag. Dipjes zijn meestal geen optie: gaan en blijven gaan. Een dag in het bedrijfsleven is soms een marathon op zich.

's Avonds kies ik meestal voor een warme maaltijd met voldoende koolhydraten zodat ik de dag erna op een lege maag (of een banaantje) kan trainen. Rond 21 uur volgt er dan nog een laatste snack (zoals yoghurt of een zalig kommetje protein fluff) op de bank met een kopje cafeïnevrije koffie. Met dat genietmomentje sluit ik de dag af: het maakt mijn hoofd leeg zo voor het slapengaan.

Gezond leven tijdens het werk... Het is een combinatie die niet iedereen kan of wil maken, maar voor mij is het een routine geworden. Dat gebeurt niet zonder slag of stoot. Gemakkelijker is om kleine aanpassingen te maken die je haalbaar lijken. Neem eens de fiets naar het werk of kies een keer per week voor een zelfgemaakte salade in plaats van een kant-en-klare pasta uit de cafetaria. Kijk je uit naar je lunch? Voel je je na je wandeling tijdens de pauze een ware held(in)? Blijf dan vooral doen wat je gezond én gelukkig maakt!