Mythes over gezonde voeding

scroll

Vijf porties groenten en fruit per dag is de aanbeveling, maar toch zijn het meestal de kant-en-klare producten die op de menukaart verschijnen. Dit resulteert in voeding met lage voedingswaarden en dus ook in tekorten.

Dagelijkse opname

De laatste jaren is de behoefte aan calorieën in onze westerse samenleving sterk afgenomen. Desondanks is de opgenomen hoeveelheid calorieën niet gelijk gebleven maar zelfs gestegen. Oorzaken hiervan zijn vetrijke, overzoute en sterk gezoete industrieel bereide kant-en-klaarmaaltijden die ons met vele “loze” calorieën voeden. De aanbeveling van voedselorganisaties om vijf porties groenten en fruit per dag te eten wordt amper gevolgd.

Veranderende voedingsmiddelen

Vele voedingsmiddelen boeten in aan kwaliteit en voedingswaarden door een lange transportroute, onrijpe oogst, overaanbod, eenzijdige landbouw, uitgeputte bodems en andere milieuproblemen. Door te veel opwarmen, bakken of schillen van zogenaamde gezonde voedingsmiddelen gaat er nog meer waarde verloren.

Individuele behoefte aan nutriënten

Bovendien beïnvloedt de individuele levensstijl de noodzakelijke hoeveelheid voedingsstoffen. Een eenzijdige voeding, allergieën, stress, sport, zwangerschap, de regelmatige inname van medicijnen, roken, alcohol, een tekort aan slaap en diëten kunnen de behoefte nog groter maken. Deze factoren vragen om een opname van vitamines en mineralen die afgestemd is op de behoefte, zodat het algemeen welzijn verzekerd is.

Opname van micronutriënten

Oostenrijkse en Duitse studies bevestigen de toenemende problematiek rond de onvoldoende opname van vitamines en mineralen. De aanbevolen hoeveelheden worden via voedsel vaak niet gehaald. Zo is er een tekort aan vitamine D3, foliumzuur, pantotheenzuur, ijzer en calcium. Ook bij magnesium is een betere opname wenselijk. Veganisten en vegetariërs moeten er bovendien op letten dat ze voldoende vitamine B12 opnemen dat in dierlijke voedingsmiddelen aanwezig is.