Vitamine B12 – De 'feel good vitamine'

scroll

Vitamine B12 is dé vitamine voor ons fysieke, mentale en emotionele welzijn. Het is alleen zo dat geen enkele andere vitamine zo weinig in ons eetpatroon voorkomt en ons lichaam er ook nog eens moeite mee heeft de vitamine op te nemen. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat ons lichaam voldoende van deze 'feel-good vitamine' krijgt?

Voldoende inname van vitamine B12 of cobalamine, zoals de chemische naam luidt, is belangrijk om 'lekker in ons vel te zitten'. Vitamine B12 levert niet alleen een belangrijke bijdrage aan de DNA-synthese en celdeling, maar draagt ook bij aan de vorming van rode bloedcellen en zorgt voor een normaal functioneren van het zenuwstelsel, het afweersysteem en de homocysteïne- en energiestofwisseling. Maar hoe komen we aan voldoende 'feel-good vitamine'?

De essentiële vitamine B12-leveranciers

Vitamine B12 kan uitsluitend uit voedsel worden opgenomen. Orgaanvlees, vlees, vis en eieren zijn de beste leveranciers, ook ongepasteuriseerde zuivelproducten en gefermenteerde voedingsmiddelen zoals zuurkool en bier bevatten kleine hoeveelheden. Ons lichaam heeft er niet veel van nodig, 3 tot 5 μg vitamine B12 per dag is al genoeg. Risicogroepen, zoals zwangere vrouwen, moeten meer binnenkrijgen.

Wie nu denkt dat alleen veganisten en vegetariërs aan vitamine B12-tekort lijden, heeft het mis. Integendeel, wetenschappers gaan ervan uit dat een groot deel van de bevolking niet optimaal wordt voorzien van vitamine B12. Alleen het eten van dierlijke eiwitten is niet genoeg, het lichaam moet het ook kunnen verwerken. Vooral ouderen hebben vaak het probleem dat vitamine B12 onvoldoende vrijkomt uit de voedingseiwitten. Er is evenwel tot zo'n 4 g vitamine B12, meer dan duizend keer de dagelijkse behoefte, opgeslagen in het menselijk lichaam. Maar op een gegeven moment zijn ook deze buffers leeg en dan krijgen we te maken met onvoldoende aanbod.

Wie nu denkt dat alleen veganisten en vegetariërs aan vitamine B12-tekort lijden, heeft het mis.

Hoe staat het met de voorraad?

Het B12-gehalte in het bloed biedt vaak geen 100% zekerheid over de toestand van de vitaminebalans. Zelfs als deze binnen het normale bereik ligt, kan door de gebrekkige verwerking van cobalamine in de lichaamscellen al van een functioneel tekort sprake zijn. Daarom moeten we ook de ontwikkeling van andere factoren in de gaten houden. Als bijvoorbeeld het transporteiwit holo-transcobalamine II (Holo-TC) verminderde waarden geeft, is dit een eerste teken dat vitamine B12 de lichaamscellen niet binnenkomt en dus niet beschikbaar is. Ook de concentratie methylmalonzuur (MMA) in het bloed of de urine is een aanwijzing van hoe het staat met de vitamine B12-balans in het lichaam.

Als de toevoer van vitamine B12 niet optimaal is, moet speciale aandacht worden besteed aan de cobalaminehuishouding. Dit gebeurt enerzijds door een uitgebalanceerd dieet, anderzijds door extra ondersteuning met voedingssupplementen. De ervaring heeft geleerd dat met name supplementair methylcobalamine, dat als co-enzym direct betrokken is bij vitamine B12-afhankelijke stofwisselingsprocessen, bijzonder effectief is. Maar zover zouden we het niet moeten laten komen door bijtijds te letten op onze cobalaminehuishouding.

In ieder geval speelt eenieder die vitamine B12-supplementen neemt, op safe. Bijwerkingen zijn niet bekend en als we echt te veel cobalamine innemen, scheidt het lichaam dit teveel automatisch via de nieren af. En wat overblijft draagt ertoe bij dat we ons goed voelen en gezond blijven.

 

powered by webEdition CMS