Belang van een goed zuur-base-evenwicht

scroll

We eten gemakkelijk te veel zuurvormende voeding. Dit heeft niets te maken met een zure smaak, maar wel met het overschot aan zuren die in het lichaam ontstaan na de vertering en stofwisseling van het voedingsmiddel.

Zuren kunnen geneutraliseerd worden door basen. Basisch (of alkalisch) is namelijk het tegenovergestelde van zuur. Ons lichaam streeft van nature naar een mild overschot aan basen om gezond te functioneren. Dit wordt het zuur-base-evenwicht genoemd. Gelukkig bestaat er ook voeding die een overschot aan basen oplevert.

Zuur- en basevormende voedingsmiddelen

Kaas en eieren zijn sterk zuurvormende voedingsmiddelen. In de categorie matig zuurvormend vinden we onder meer rijst, pasta, graanproducten, vlees, vleeswaren, vleesvervangers en vis. Melk, yoghurt en peulvruchten zijn eerder zwak zuurvormend. En tot de sterk basevormende voedingsmiddelen horen groenten, fruit en aardappelen. Nu begrijp je meteen waarom groenten en fruit altijd in een gezond dieet passen.

Hoe ervaar jij de verzuring in je lichaam?

Bij een langdurige verstoring van het zuur-base-evenwicht treedt weefselverzuring op. Dit kan verschillende ongemakken met zich meebrengen zoals hoofdpijn, concentratieproblemen, moeheid, misselijkheid of slapeloosheid. Bij sommige personen leidt verzuring van het lichaam in een later stadium tot nierstenen, jicht of een verlies aan spiermassa. Andere mensen krijgen een hoger risico op nierproblemen, aderverkalking of diabetes type 2. Toch wel ernstige aandoeningen.

Verzuring herstellen

Ons lichaam kan zuren afvoeren via de longen. Door veel te bewegen in de frisse buitenlucht kan je al behoorlijk wat zuren uitademen. Ook de nieren helpen bij het verwijderen van zuren door ze via de urine weg te filteren. Maar toch schieten longen, nieren en andere buffersystemen in het lichaam vaak te kort, vooral wanneer je voedingspatroon sterk zuurbelastend is.

Het goede nieuws is dat je een verstoord zuur-base-evenwicht kunt herstellen met alkalische voedingssupplementen op basis van carbonaten en citraten die mineralen zoals calcium, kalium, magnesium, natrium en zink bevatten. Studies toonden reeds aan dat bij gebruik van dergelijke supplementen sporters een beter uithoudingsvermogen hadden, nierstenen minder vaak voorkwamen, lage rugpijn kon verminderen en de botsterkte bewaard bleef.

Het goede nieuws is dat je een verstoord zuur-base-evenwicht kunt herstellen met alkalische voedingssupplementen op basis van carbonaten en citraten die mineralen bevatten.

Conclusie

De weefselverzuring die ontstaat door te veel zuurvormende voeding te eten kan je succesvol teniet doen met zogenaamde alkalische poeders op basis van mineraalrijke carbonaten en citraten. Op die manier wordt je zuur-base-evenwicht hersteld waardoor je fitter in het leven staat.

En vergeet niet om voortaan je zuur-base-evenwicht in balans te houden door veel verse groenten en fruit op je menu te zetten en voluit te genieten van je favoriete activiteiten in de frisse buitenlucht.

Kiefte-de Jong JC, Li Y, Chen M et al. Diabetologia 2017; 60(2):270-279.
Della Guardia L, Roggi C, Cena H. Int J Food Sci Nutr 2016; 67(7):754-61.
Han E, Kim G, Hong N et al. Cardiovasc Diabetol 2016; 15(1):122.
Caciano SL, Inman CL, Gockel-Blessing EE, Weiss EP. J Sports Sci Med 2015; 14(2):364-71.
Rebholz CM, Coresh J, Grams ME et al. Am J Nephrol 2015; 42(6):427-35.
https://labtestsonline.org/conditions/acidosis-and-alkalosis
https://medlineplus.gov/ency/article/001181.htm

powered by webEdition CMS