5 mentale trucjes om lang(er) te zwemmen

scroll

Ik schreef al eerder over trucjes om je lange duurloop gezellig uit te rennen, maar in het zwembad werkt dit natuurlijk net iets anders. Je kan minder om je heen kijken (tenzij je de zwemtechniek niet helemaal onder controle hebt) en muziek is ook niet vanzelfsprekend. Hoe kan je uren doorgaan met zwemmen zonder dat je je verveelt?

Deel je training in

Het geldt voor lopen, maar zeker ook voor zwemmen. Als je bij aanvang al denkt aan de 2300 meter of 92 banen die je gaat zwemmen... Dan lukt het waarschijnlijk niet. Ik begin altijd met de eerste 500 meter en deel ook die in... 6 banen schoolslag, 6 banen crawl, 30 seconden rust en 6 banen rug en nog twee banen crawl Dat klinkt toch al beter dan '20 banen hetzelfde liedje'.

Als je bij aanvang al denkt aan de 2300 meter of 92 banen die je gaat zwemmen... Dan lukt het waarschijnlijk niet.

Werk aan je techniek

Een andere manier om je zwembeurt iets spannender te maken is om aan je techniek te werken. Als je constant focust op minder kapseizen, betere pijlen maken, handen recht boven de schouders insteken of bananen vermijden, gaat de tijd een pak sneller voorbij. Als je les volgt (zoals ik zelf ook doe) zal dit een pak uitdagender worden!

Zoek een zwemmaatje

Bij lopen kan je misschien net iets gemakkelijker een babbeltje gaan, maar ook zwemmen is leuker met twee. Akkoord, de pauzes duren misschien soms iets langer dan zou mogen, maar dat nemen we erbij. Af en toe is het toch best fijn om niet alleen het koude water te overwinnen of achteraf onder de douche te staan.

Race

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar als ik een andere loper tegenkom tijdens mijn training, ga ik al snel in 'race modus'. In het zwembad heb ik daar minder ambities toe want ik zwem sowieso een pakje trager dan de gemiddelde zwembadbezoeker! Als er dan wel een keertje iemand ongeveer mijn tempo zwemt en toevallig de baan naast mij ligt, kan ik het niet laten om instant in adrenalinemodus te gaan. Oeps. Maar houdt het wel spannend!

Luister muziek

In de inleiding zei ik nog dat zwemmen met muziek moeilijk was. Je spendeert immers het grootste deel van de tijd onder water en de standaard smarthphone of oortjes zijn daar nu niet bepaald tegen bestand... De mijne echter wel! En dat werkt echt fantastisch goed voor lange zwemtrainingen zonder gekke fratsen zoals salto's of al te snel afzetten. Zwemmen met een playlist van ietwat meditatieve of ritmische muziek, kan je echt in een flow brengen. Bij mij staan Avicii en Martin Garrix het vaakst op. Muziek met veel tekst werkt minder goed. Crawl gaat beter dan schoolslag.

Lien Robberechts
Marathonloopster en food-expert
www.fitmetlien.com

powered by webEdition CMS