Omgaan met stress bij belangrijke wedstrijden

Anne Zagré

scroll

 

Ik denk terug aan mijn eerste Olympische Spelen in Londen van 2012. Ik was zo blij en trots om er bij te zijn, als klein meisje kon ik hier alleen maar van dromen. Een deelname aan de Olympische Spelen blijft mythisch voor een atleet. Het is een ervaring die je nooit meer vergeet. Eens olympiër, altijd olympiër.

De dag van mijn reeksen was zonder twijfel één van de meest stresserende uit mijn carrière. Ik zei tegen mezelf: "Alles komt goed! Nu gaat het gebeuren." Ik voelde een enorme druk want ik wou het goed doen. Het stadion zat helemaal vol en ik wist dat er veel mensen achter mij stonden. Ik deed het niet slecht onder grote druk, want ik kon me kwalificeren voor de tweede reeks, de halve finale.

Met mijn rugzak vol ervaring - 2 Olympische Spelen, 5 wereld- en 4 Europese kampioenschappen bij de profs - kan ik zeggen dat er 3 pijlers zijn die mijn stress verminderen en mijn wedstrijden ten goede komen.

1) Mijn routine

 Het feit dat ik een routine heb tijdens mijn opwarming stelt me gerust. Ik warm me steeds op dezelfde manier op, of het nu voor een gewone wedstrijd of voor een reeks op de Olympische spelen is. Tijdens mijn opwarming leg ik steeds hetzelfde aantal rondjes af en doe ik steeds dezelfde oefeningen. Ik doe niets extra's, ook al weet ik dat het een belangrijke dag of wedstrijd is. Ik ga dus niet naar de kiné voor een wedstrijd als dit niet van mijn gewoonte is.Tijdens mijn opwarming ben ik geconcentreerd maar ook ontspannen. Ik luister graag naar mijn muziek, ik dans en praat met de anderen.

2) Be here now

Enkele seconden voor de start sta ik voor mijn startblokken met mijn handen in mijn zij en mijn ogen gesloten. Zo kom ik in mijn bubbel terecht en kan ik in het nu leven. Tijdens deze seconden voor de start denk ik aan niets. Ik ben uiterst geconcentreerd op mijn fysieke gewaarwordingen. Ik hoor en voel mijn hart slaan en mijn adem versnellen.

Wat ik 2 minuten eerder deed doet er niet meer toe, het is dit moment dat telt en niets anders. Ik denk niet meer aan mijn opwarming die goed of slecht verliep want dat is niet meer van belang. Wat op dat moment belangrijk is, is om super geconcentreerd te zijn en aandachtig te luisteren naar de instructies van de startgever.

Wat ik 2 minuten eerder deed doet er niet meer toe, het is dit moment dat telt en niets anders

3) Alles geven tijdens élke training

Het feit dat ik mijn best doe op elke training is voor mij een grote bron van vertrouwen tijdens kampioenschappen omdat ik weet dat ik alles gedaan heb wat ik kon om goed te presteren op D-day. Het klopt dat de dagelijkse trainingen niet altijd een pretje zijn omdat je soms erg moe bent of licht geblesseerd, maar het is voor mij erg belangrijk om ieder moment tot het uiterste te gaan.

Ik gebruik goede trainingssessies om mezelf ervan te overtuigen dat ik er klaar voor ben, dat het zwaarste achter mij ligt en dat ik niet meer kan doen dan mijn best. Dan zeg ik tegen mezelf: "Doe wat je kan Anneke, niets meer of minder en alles zal goed komen."

powered by webEdition CMS