Waarom L-glutamine essentieel is voor sporters

scroll

Ben je een fervent kracht- of duursporter? Dan verbruik je massa's L-glutamine! Het is een aminozuur dat vooral in spierweefsel wordt aangemaakt. 

Tachtig procent van alle glutamine in het lichaam zit in de skeletspieren. Het is één van de aminozuren die de spiermassa doet toenemen, maar onder stress en bij een intensieve training kan net het omgekeerde gebeuren, namelijk dat precies L-glutamine uit de spieren wordt afgebroken.

Voorkom spierafbraak

Een lichaam op het randje van uitputting (zowel mentaal als fysiek) heeft veel L-glutamine nodig voor stofwisselingsprocessen die absoluut moeten doorgaan. Daarom wordt L-glutamine bij een tekort simpelweg uit de spieren gehaald.

Aan welke stofwisselingsprocessen mag je dan denken? Dat is een uitgebreid gamma. L-glutamine is van belang voor de stikstofbalans, de afvoer van ammoniak, de suikerstofwisseling, het zuur-base-evenwicht en de aanmaak van glutathion (een krachtige antioxidant). Voor snel delende cellen zoals darm- en immuuncellen is L-glutamine ook nog eens de ideale brandstof. 

Bij een tekort wordt L-glutamine simpelweg uit de spieren gehaald.

Om te voorkomen dat L-glutamine uit de spieren wordt gehaald, kiezen (kracht)sporters er liever voor om meer L-glutamine via voeding of voedingssupplement in te nemen. Logisch toch?

Extra surplus voor duursporters

Wie van duursporten houdt (marathon, triatlon, wielrennen,...), kent dit fenomeen wel: bij warm weer krijg je gemakkelijk buikkrampen en ontwikkel je braakneigingen. Wetenschappers weten intussen dat dit komt omdat de darmwand verslapt en te veel ongewenste stoffen doorlaat. Het goede nieuws is dat L-glutamine de darmbarrière kan versterken door 2 uur voor de inspanning ongeveer 3 g L-glutamine te gebruiken.

Vaak ben je na je langdurige inspanning (wedstrijd of training) een week lang vatbaarder voor een verkoudheid of griepje. Ook dit verschijnsel kan verklaard worden door een tekort aan L-glutamine. L-glutamine is immers nodig om de immuuncellen van je afweersysteem goed te laten werken. Je kan je weerstand versterken door onmiddellijk na de inspanning ongeveer 6 g L-glutamine te nuttigen, en dit 2 uur later nog eens te herhalen.

Conclussie? L-glutamine is een niet te onderschatten aminozuur voor de gezondheid van atleten. Met een suppletie kunnen spierschade, maagdarmklachten en infecties voorkomen worden.

Caris AV, Santos RVT. Nutrition 2019; 60:35-40.
Davani-Davari D, Karimzadeh I, Sagheb MM et al. J Ren Nutr 2019; 29(3):221-234.
Legault Z, Bagnall N, Kimmerly DS. Int J Sport Nutr Exerc Metab 2015; 25(5):417-26.
Pugh JN, Sage S, Hutson M. Eur J Appl Physiol 2017; 117(12):2569-2577.

powered by webEdition CMS