4 tips voor minder (examen)stress

Goedele Leyssen

scroll

1. Verander je houding

Denk aan je houding voor instant happiness! Uit een onderzoek dat verscheen in het Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry bleek dat mensen die gevraagd werden om met neerhangende schouders over straat te lopen zich veel minder goed voelden (en spontaan aan negatievere dingen moesten denken), dan diegenen die met verende passen en een opgeheven hoofd liepen. Probeer dus steeds rechtop te zitten aan je bureau wanneer je studeert! 

2. Beweeg

Een rat krijgt elektrische schokken. Wat gebeurt er? Ze krijgt stress en na een tijdje allerlei gezondheidsproblemen. De rat in het kooitje ernaast krijgt elektrische schokken maar ook een stukje houtje om op te knagen of een rad om in te lopen. Wat blijkt? Rat n°2 heeft minder last van de stress omdat ze een uitlaatklep heeft. Ook wij hebben een uitlaatklep nodig wanneer we onder stress staan. En die uitlaatklep is bewegen. Regelmatig bewegen doet je bloed stromen, je metabolisme op volle toeren draaien en helpt tegen chronische constipatie en slapeloosheid. Probeer dus ook tijdens de blok voldoende te bewegen. Het 'verloren' uurtje zul je nadien makkelijk terugwinnen! 

3. Let op met koffie en suiker 

KOFFIE

Van de caffeïne in een kopje koffie gaat je lichaam omiddellijk in fight & flight modus. Wanneer je al gestresseerd rondloopt, is koffie alleen nog maar extra olie op het vuur. Veel studenten verliezen zich tijdens het studeren in koffie of andere dranken op basis van caffeïne. Houd er dus rekening mee dat hierdoor je stressniveau omhoog gaat!

SUIKER

Wij zijn het meest in balans wanneer onze bloedsuikerspiegel dat ook is. Komt de glucose uit wat we eten geleidelijk vrij in het bloed, dan verloopt alles zoals het hoort. Zakt onze bloedsuikerspiegel, dan duikt er een hongergevoel op. Proberen we dat in de kiem te smoren met een heel pak krakelingen? Je bloedsuikerspiegel stijgt tot eenzame hoogtes waardoor je helemaal high, happy en hyperactief wordt. Maar....what goes up must come down...en voor je het weet ben je als een junkie op zoek naar je volgende suikershot. Door al die schommelingen raakt je brein na verloop van tijd helemaal van slag en ga je je vermoeid en geïrriteerd voelen.

4. Hou jezelf in balans met food & supplementen

Vitamine B

B-vitamines zijn je redder in nood wanneer je lichaam onder zware stress staat. Je vindt ze in zowat alles wat we eten, maar in minuscule hoeveelheden. Vandaar dat het beter is om een Vitamine B complex te nemen.

Magnesium

Magnesium wordt ook wel eens een zenmineraal genoemd. Het heeft een ontspannende werking op onze bloedvaten, waardoor ons hart minder hard hoeft te werken om het bloed en alle voedingsstoffen en de zuurstof die daarin zitten rond te pompen. Magnesium zit in spinazie en andere groene bladgroenten, maar ook in bruine onbewerkte rijst, pompoenpitten, havermout, zalm, zwarte bonen en amandelen. Je kunt uiteraard ook een magnesiumsupplement nemen. Magnesium wordt vaak verwerkt in een multivitaminen en mineralencoplex.

Eleutherococcus Senticosus

Beter bekend als 'siberische ginseng'. Deze plant bezorgt je meer fysieke én mentale energie en heeft een positieve invloed op het uithoudingsvermogen. De actieve bestanddelen, de eleutherosiden, bezitten adaptogene eigenschappen die het aanpassingsvermogen van het lichaam ondersteunen. Kortom: Je lichaam zal zich beter en sneller aanpassen aan stressvolle periodes, zoals de examenperiode! 

Product Tip

Pure Encapsulations Anti-Stress (waar kopen?)

Goedele Leyssen
www.goedeleleyssen.com 

powered by webEdition CMS