Van zwangerschapswens tot einde borstvoeding: de vitaminen en mineralen die ertoe doen

scroll

'Eten voor twee' is een fabeltje, maar 'dubbel zo gezond eten' is een goed voornemen als je je kinderwens wilt vervullen. Van zodra je beslist om je anticonceptie te stoppen om zwanger te worden kan je maar beter je voorraad aan vitaminen en mineralen voldoende aanvullen. Voor je eigen gezondheid, maar ook voor de groei van je kindje.

Vanaf je kinderwens

Zwanger worden loopt helaas niet altijd van een leien dakje. Verschillende oorzaken kunnen aan de basis liggen van een verminderde vruchtbaarheid: een onderliggend medisch probleem, genetische factoren, leeftijd, onder- of overgewicht, roken, overmatige stress, enz. Maar wist je dat ook een tekort aan bepaalde vitaminen en mineralen een belangrijke oorzaak kan zijn van een verminderde vruchtbaarheid? Voor een goede bevruchting en innesteling van het embryo in de baarmoeder zijn zowel foliumzuur, zink, selenium als vitamine D nodig. In dit prille begin weet je nog niet dat je zwanger bent, dus is het aangeraden om vanaf je kinderwens een goede voorraad van deze micronutriënten aan te leggen.

Voor een goede bevruchting en innesteling van het embryo in de baarmoeder zijn zowel foliumzuur, zink, selenium als vitamine D nodig.

 

Foliumzuur is noodzakelijk, maar voedingsstoffen werken altijd samen

Iedere wetenschapper is het erover eens: minstens vanaf 1 maand voor je zwanger geraakt (de conceptie) en tijdens de eerste 3 zwangerschapsmaanden is het zeer belangrijk om elke dag ten minste 400 μg foliumzuur in supplementvorm te gebruiken. Dit komt bovenop alle foliumzuurrijke voeding zoals spinazie, pindanoten, spruiten, broccoli en citrusvruchten. Extra foliumzuur helpt om een open ruggetje (spina bifida) bij de baby te voorkomen.

Dit betekent niet dat je je enkel op foliumzuur moet focussen, want alle vitaminen en mineralen horen in het lichaam aanwezig te zijn. Als er één ontbreekt, heeft dat gevolgen aangezien voedingsstoffen ook tijdens je zwangerschap zeer goed samenwerken. Alle B vitaminen zorgen er gezamenlijk voor dat jij meer energie ervaart. Voor de intellectuele ontwikkeling van je kindje is er een samenwerking tussen foliumzuur, vitamine B12, ijzer en jodium. Aan een normaal geboortegewicht dragen zink, vitamine A (bètacaroteen), vitamine B12 en vitamine D bij.

Baby eist mineralen op 

Het wordt aangeraden om je pasgeboren baby minstens 6 maanden lang borstvoeding te geven, indien dit kan. Goed om weten is dat bepaalde aminozuren (L-leucine, L-isoleucine, L-valine) de aanmaak van moedermelk stimuleren. Naarmate je kindje groeit, zal het een andere behoefte aan voedingsstoffen krijgen, en verandert spontaan de samenstelling van de moedermelk. Als je zelf onvoldoende vitaminen en mineralen inneemt, dan gaat dat in eerste instantie niet ten koste van de samenstelling van de moedermelk. Wel van je eigen lichaam. Daarom heb je in de periode dat je borstvoeding geeft meer vitaminen en mineralen voor jezelf nodig.

Goed om weten is dat bepaalde aminozuren (L-leucine, L-isoleucine, L-valine) de aanmaak van moedermelk stimuleren.

 

Half gewonnen! 

Bij een kinderwens, tijdens de zwangerschap en in de periode van borstvoeding is het nuttig om een voedingssupplement met 'samenwerkende' vitaminen en mineralen te gebruiken. Je geeft er je kindje de beste start mee in het leven, en je zorgt ervoor dat je zelf niet door je reserves heen raakt. Het is zelfs bepalend voor de gezondheid van jullie beiden, op een veel latere leeftijd. Goed begonnen is half gewonnen!

Grieger JA, Grzeskowiak LE, Wilson RL et al. Nutrients 2019; 11(7).Keats EC, Haider BA, Tam E, Bhutta ZA. Cochrane Database Syst Rev 2019; 3:CD004905.Marangoni F, Cetin I, Verduci E et al. Nutrients 2016; 8(10). pii: E629.McNulty H, Rollins M, Cassidy T et al. BMC Med 2019; 17(1):196.

powered by webEdition CMS