Vitaminen en mineralen voor een vitale huid, volle haardos en sterke nagels

scroll

 

Bij de verzorging van je huid, haren en nagels gebruik je mateloos lotions, shampoos, oliën, ... maar het kan nog grondiger. Aangezien echte schoonheid letterlijk van binnenuit komt, mag je gerust wat meer aandacht schenken aan wat je eet.

Heel wat voedingsstoffen hebben een bewezen cosmetisch effect! Je huid mag dan wel het grootste orgaan zijn, ze is tevens het laatste orgaan in de rij om vitamines en mineralen op te nemen. Een extraatje in de vorm van een voedingssupplement kan je vale huid, doffe haren of zwakke nagels ten goede komen. Om welke voedingsstoffen gaat het dan?

Voedingsstoffen voor huid, haren of nagels

Deze vitaminen en mineralen zijn ontegensprekelijk verbonden met de gezondheid van huid, haren of nagels omdat ze bij een tekort een duidelijk probleem opleveren: B vitaminen (B2, B3, B6, biotine), vitamine C, vetoplosbare vitaminen (A, E, K) en de mineralen zink, ijzer, koper en selenium. Andere voedingsstoffen waaronder foliumzuur, vitamine B5, silicium en antioxidanten (co-enzym Q10, EGCG uit groene thee) spelen een ondersteunende rol.

Een stralende 'look', laat je rimpels vervagen

Collageen is een anti-rimpeleiwit dat zorgt voor een strakke huid. Om dit collageen aan te maken of te herstellen gebruikt het lichaam vitamine B2, vitamine C en silicium. Samen met co-enzym Q10 zijn ze jouw eerste hulp bij fijne plooitjes en rimpels. Voor een gezonde huid zonder schilfertjes zorgen de vitaminen A, B2, B6 en biotine. Deze voedingsstoffen bepalen mee de zachtheid van je huid. Tegen huiduitslag heb je zink als wapen.

Ook om wondjes te genezen zal zink bijspringen, samen met de vitaminen B5 en C. Zelfs het beoogde bruine kleurtje bekom je sneller met ... koper. Koper is nodig bij de aanmaak van melanine, het huidpigment. Pas wel op: voedingsstoffen beschermen onvoldoende tegen zonnebrand, ook niet de befaamde antioxidanten. Combineer je beautypil steeds met een passende zonnecrème voor je huidtype.

Combineer je 'beautypil' steeds met een passende zonnecrème voor je huidtype.

Laat je haar maar groeien

De stevigheid van gezond, volumineus haar wordt bepaald door de aanwezigheid van keratine. Keratine is een structuur gevend eiwit dat gemakkelijk beschadigd raakt door blootstelling aan fel zonlicht, contact met zwemwater (chloor), kleuringen, veelvuldig föhnen of het gebruik van stijltangen. Het herstel van de keratine vereist voedingsstoffen zoals zink, silicium, biotine en vitamine B6.
Een tekort aan koper geeft stugge, breekbare haren zonder veel kleur. En wat met de glans? Daarvoor zorgt de goed opneembare silicium uit bamboe-extract. Silicium zorgt overigens ook voor minder haaruitval, net zoals zink, biotine, koper en mogelijks ook foliumzuur en vitamine D3. Wist je dat je bij onvoldoende zink echt plukjes haar kunt verliezen?

Sterke, glanzende nagels

Nagels worden breekbaar wanneer de keratine beschadigd raakt door poetsmiddelen, nagellakverwijderaar (aceton) of het toepassen van kunstnagels. Jawel, ook nagels bevatten keratine! Daarom zijn de voedingsstoffen voor het haar ook nuttig voor je nagels. Een combinatie van zink, silicium, biotine en vitamine B6 zorgen voor sterke keratine in de nagelplaat. IJzer en selenium spelen ook een rol. Bij een tekort aan ijzer ontstaat een ruw nageloppervlak terwijl je nagelbed te bleek is bij onvoldoende selenium.

Een combinatie van zink, silicium, biotine en vitamine B6 zorgen voor sterke keratine in de nagelplaat.

Stralen maar! 

Je huid, haren en nagels krijgen een gezonde boost als je ze dagelijks voorziet van voedende vitaminen, mineralen en een aantal andere stoffen. Deze inwendige huidverzorging laat je stralen naar de buitenwereld toe. En dat voelt prettig!

 

Almohanna HM, Ahmed AA, Tsatalis JP, Tosti A. Dermatol Ther (Heidelb) 2019; 9(1):51-70.
DiBaise M, Tarleton SM. Nutr Clin Pract 2019; 34(4):490-503.
Dini I, Laneri S. Phytother Res 2019; 33(12):3054-3063.
Gheita AA, Gheita TA, Kenawy SA. Phytother Res 2020; 34(2):306-314.
Žmitek K, Pogačnik T, Mervic L, Žmitek J, Pravst I. Biofactors 2017; 43(1):132-140.

powered by webEdition CMS